بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تهران، پریسا بیضایی 20 اردیبهشت ماه 99 ،گفت: «طرح لچک و ترنج، طرحی است عمومی، معروف و زیبا و بسیار رایج در قالی ایران که از مکتب شاهعباسی به این سو در قالیبافی مناطق مختلف کشورمان، کاربردهای زیادی داشته است.»
او افزود: «لچک در لغت به نام گوشه است که جایگاه قرارگیری آن در قسمت گوشه زمینه لچک ترنج است، به یکچهارم نقشه میانی با شکلی مشابه و یا اکثراً متفاوت با آن در چهارگوشه متن فرش در اصطلاح قالیبافان لچک میگویند و اگر این لچکها توأم با ترنج باشند طرح را لچک و ترنج مینامند.»
مدیر موزه ملی فرش گفت: «ترنجها معمولاً بهصورت دایرهای، بیضی و نواری، طراحی میشوند و در واقع ترنجها فضای مشخصی است که در داخل آن فضا نقوشی شکل میگیرد و این نقوش از نقوش خُتایی و اسلیمی و یا نقوش متعدد دیگری باشند که ما از آنها استفاده میکنیم در حقیقت با به کارگیری نقوشی که در ترنج استفاده میشود و رنگهایی که در آن به کار میرود، ما فضای زمینه را از بخش ترنج جدا میکنیم و ترنج مانند یک مدال یا کادر مرکزی در مرکز فرش، خودنمایی میکند.»
پریسا بیضایی خاطرنشان کرد: «علاقهمندان میتوانند روز دوشنبه 22 اردیبهشت ماه ساعت 11 با جستجوی نام کاربری carpet.museum.iran در شبکههای اجتماعی از این نشست برخط، استفاده کنند.»
انتهای پیام/